Jaarverslag en Jaarrekening 2018

Financiering

Financiering

Financiering

Financieringsstatuut  
In het financieringsstatuut zijn door het college de richtlijnen vastgesteld voor het sturen en beheersen van, het verantwoorden over, en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.

Financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet)
Met het vaststellen van de financiële verordening heeft de raad de kaders aangegeven voor de inrichting van de financiële functie en de uitgangspunten voor het financieel beleid en het financieel beheer. Er is een relatie gelegd met het financieringsstatuut.

Financieringspositie
De financieringspositie geeft de financieringsbehoefte van de gemeente aan.

Bedragen x € 1.000

Financieringspositie

31-12-2017

31-12-2018

Financieringsbehoefte

Totaal vaste activa (a)

84.959

89.949

Financieringsmiddelen

Reserves en voorzieningen

61.794

59.717

Langlopende leningen

24.014

25.344

Voorziening grondexploitatie

3.866

74

Totaal financieringsmiddelen (b)

89.674

85.135

Financieringspositie (b-a)

4.715

-4.814

Bovenstaande berekening geeft aan dat er in 2018 een financieringstekort is. Dit tekort is grotendeels met kasgeldleningen (kort geld) gefinancierd.

Langlopende leningen
Op 1 januari 2018 is het totaal aan opgenomen geldleningen € 24 miljoen. In 2018 zijn ter financiering van de duurzaamheid leningen met een looptijd van 15 jaar van in totaal  € 3.000.000 opgenomen. Het totaalbedrag aan langlopende geldleningen is op 31 december 2018 € 25,3 miljoen.

Liquiditeitenplanning
Op 31 december 2018 was er sprake van een liquiditeitstekort van ongeveer € 8,8 miljoen. Omdat de rente op kort geld (< 1 jaar) in 2018 negatief was is het liquiditeitstekort met kasgeldleningen (kort geld) gefinancierd. In 2018 hebben wij in totaal een bedrag van € 27.500 rente ontvangen over de afgesloten kasgeldleningen.
Zolang deze situatie zich voordoet en we binnen de kasgeldlimiet blijven kan het liquiditeitstekort met kort geld gefinancierd blijven. Stijgt de rente op korte termijn dan maken wij de afweging om een deel van het liquiditeitstekort met een langlopende geldlening te financieren.
Het verloop van de liquiditeiten is sterk afhankelijk van de tijd en de mate waarin de voorgenomen investeringen feitelijk worden gerealiseerd. Per kwartaal brengen we de liquiditeiten in beeld.

Relatiebeheer
De NV Bank voor Nederlandse Gemeenten is de huisbankier van de gemeente.
Dit betekent dat nagenoeg al het gemeentelijk betalingsverkeer via deze bank loopt. Uit oogpunt van doelmatig kasbeheer proberen wij het contante geldverkeer zo veel mogelijk te beperken.

Schatkistbankieren
Per 15 december 2013 is Schatkistbankieren wettelijk verplicht. Dagelijks worden alle overtollige liquiditeiten boven een drempelbedrag afgeroomd en aangehouden in de schatkist bij het Ministerie van Financiën. De drempel is vastgesteld op 0,75% van het jaarlijkse begrotingstotaal, met een minimum van € 250.000. Dit betekent voor ons een drempel van € 621.990 (0,75% van € 82.932.000).
Het doel van de deelname aan schatkistbankieren is om de EMU-schuld van de collectieve sector te verlagen (zie Bijlage EMU-saldo). De decentrale overheden krijgen geen leenfaciliteit bij de schatkist.