Wat gaan we daarvoor doen?
- Samen met ondernemers, initiatiefnemers en bewoners blijven we experimenteren met de nieuwe Omgevingswet.In 2021 wordt de Omgevingswet ingevoerd. We bereiden ons voor op de Omgevingswet door in vier gebieden te experimenteren en daar volgens de werkwijze van de Omgevingswet te gaan werken. Dat houdt in dat we één plan maken waarin alle zaken uit de omgeving (zoals woningen, verkeer, milieu, water, monumenten, gezondheid, openbare orde, enzovoorts) worden samengebracht. Zo krijgt iedereen makkelijker overzicht van de geldende regels in een bepaald gebied. In De Horst gaan we een dorpsagenda opstellen en tegelijkertijd werken volgens de werkwijze van de Omgevingswet. Dat houdt in dat we samen met inwoners, instellingen en bedrijven het plan gaan opstellen. In de loop van 2018 gaan we de experimenten tussentijds evalueren, zodat we leren wat wel en wat niet werkt. Op basis van de uitkomst vindt bijsturing plaats. (relatie met ambitie 1)Stand van zaken Voorjaarsnota
Alle vier de pilots zijn gestart. De aanpak is niet overal gelijk. De reden hiervoor is enerzijds omdat de rol van de gemeente verschilt in de afzonderlijke pilots. Anderzijds bestaat de behoefte om met deze pilots zo breed mogelijk ervaring op te doen.
- Met betrekking tot de pilot Ooijse Graaf/Reomie hebben informatieavonden plaatsgevonden, zijn werkgroepen gestart en heeft meermaals overleg met doelgroepen plaatsgevonden. Een deel van het geplande woningbouwprogramma is al in uitvoering op basis van een eerder onherroepelijk geworden deelplan. De pilot is uiteindelijk samengevoegd met de pilot Reinier van Ooijplein, tot één pilot Ooij De reden hiervoor is dat gewenste planoverstijgende ontwikkelingen van invloed zijn op beide pilots en dit vraagt om een integrale aanpak. Ook past deze schaal beter bij de uitvoering van de nog op stellen Kernagenda Ooij.
- Met betrekking tot het woonrijp maken van de Rietlanden is een Voorlopig Ontwerp opgesteld en is al twee keer met de bewoners besproken.
- De pilot Vijverhof loopt langs twee sporen. Het ene spoor is de herontwikkeling van het instellingsterrein. De gemeenten Berg en Dal en Nijmegen hebben gezamenlijk ruimtelijke en programmatische randvoorwaarden vastgelegd voor de herontwikkeling van het terrein. De eigenaar ZZG is nu bezig met een tender om een ontwikkelaar te selecteren voor het terrein. Het andere spoor is verbetering van de leefbaarheid voor de bewoners van de Vijverhof totdat de herontwikkeling begint. De verschillende betrokken partijen (ZZG, Oosterpoort, gemeente) hebben een projectgroep opgericht. De projectgroep pakt samen met de bewoners concrete acties op die de leefbaarheid op het terrein moeten bevorderen.Een goede communicatie richting de bewoners en omwonenden is hierbij van groot belang.
- In de Horst zijn mede op advies van de Wijkraad, verkennende gesprekken gevoerd met de belangrijkste stakeholders uit het dorp. Uit deze gesprekken komt een duidelijk eerste beeld naar voren van de onderwerpen die in het dorp leven.
In juni wordt een vervolgbijeenkomst ingepland met alle stakeholders om dit beeld met elkaar te delen. Daarnaast willen we in deze bijeenkomst met hen overleggen hoe we het proces om te komen tot een dorpsagenda het beste kunnen inrichten en wat hun rol daarin is.
Voor een tussentijdse evaluatie is het nu nog te vroeg.
Stand van zaken NajaarsnotaDe proefprojecten verlopen positief. Er is al veel overleg met burgers die vertellen wat ze in hun buurt belangrijk vinden. Ook van de kant van de gemeente geven we dan aan wat de gemeentelijke ideeën zijn. Op deze manier proberen we er samen uit te komen. Zowel de gemeente als de burgers zijn erg positief over deze nieuwe manier van samenwerken. Deze aanpak kost wel meer tijd. De planning is daarop aangepast.
Een adviesbureau heeft een voorstel gedaan voor de invoering van de Omgevingswet. We zijn aan de slag gegaan met een plan van aanpak voor het invoeren van de Omgevingswet. Het opstellen van een Omgevingsvisie is onderdeel daarvan. We betrekken de gemeenteraad hierbij.
Stand van zaken JaarrekeningPilots Ooijse Graaf / Reinier van Ooijplein:
De pilot Ooijse Graaf is bijna ten einde. Een groot deel van de geplande woningen zijn in 2018 opgeleverd. De overige geplande woningen worden in 2019 gebouwd en opgeleverd. Dan ronden we het project de Rietlanden definitief af.
Naast het afronden van deze pilot zijn we in Ooij ook gestart met het opstellen van een kernagenda. Er zijn meerdere infrastructurele projecten gepland waaronder de herinrichting van het Renier van Ooijplein. Het is belangrijk om deze plannen goed op elkaar af te stemmen. We hebben er daarom voor gekozen om de dit te coördineren op schaal van de gehele dorpskern.
De pilot Vijverhof
Begin 2018 heeft ZZG op basis van een masterplan voor de Vijverhof een aanbesteding uitgezet. KlokGroep heeft daarbij het beste bod uitgebracht. KlokGroep en ZZG hebben tot nu toe nog geen overeenkomst gesloten over een herontwikkeling van het terrein. Zodra er een ontwikkelaar is geselecteerd kan het proces rond de herontwikkeling worden gestart.
Op het gebied van leefbaarheid zijn verschillende stappen gezet. Bewoners van de Vijverhof organiseren samen met de wijkcoördinator verschillende activiteiten. De bewoners ervaren de inzet van de wijkcoördinator voor één dag in de week als positief. De provincie heeft subsidie toegekend voor het vervolg van het leefbaarheidsproject in 2019.
De pilot de Horst
In de Horst zijn mede op advies van de Wijkraad verkennende gesprekken gevoerd met de belangrijkste stakeholders uit het dorp. Uit deze gesprekken komt een duidelijk eerste beeld naar voren van de onderwerpen die in dit dorp leven. In november 2018 heeft een vervolgbijeenkomst plaatsgevonden. Het beeld dat uit de eerste gesprekken is gekomen is besproken met de voorbereidingsgroep uit De Horst, Forte Welzijn en de gemeente. Het was een goede bijeenkomst. In de voorbereidingsgroep hebben we afgesproken dat het proces wordt vervolgd met een themabijeenkomst voor alle bewoners van De Horst in het voorjaar van 2019. De wijkraad neemt hierin het voortouw.
Omgevingswet:
We hebben bureau Ruimtevolk de opdracht gegeven om een plan van aanpak voor de invoering van de Omgevingswet op te stellen en een proces voor het opstellen van een omgevingsvisie. Er is een projectstructuur geformeerd die zorgdraagt voor een gecoördineerde aanpak. We zijn gestart met een bijeenkomst met de gemeenteraad waarin informatie is verstrekt over de Omgevingswet en omgevingsvisie en de rol van de raad daarbij. De opdracht zal in de tweede helft van 2019 worden afgerond.
- Wij brengen paspoorten en identiteitsbewijzen op verzoek ook bij inwoners thuis.Op verzoek gaan we paspoorten en identiteitsbewijzen thuis of op het werk bezorgen. (relatie met ambitie 5)Stand van zaken Voorjaarsnota
Inmiddels is er een aantal gemeenten dat reisdocumenten laat bezorgen. Het gebruik hiervan door inwoners blijkt sterk afhankelijk van onder andere de prijs die zij daarvoor moeten betalen, de oppervlakte van de gemeente en de communicatie richting inwoners over de mogelijkheden. In 2018 onderzoeken we de kosten en mogelijkheden van een eventuele thuisbezorging van reisdocumenten.
Stand van zaken NajaarsnotaDe kosten van eventuele thuisbezorging zijn bekend. Of en hoe we hiervan gebruik gaan maken besluiten we in 2019.
Stand van zaken JaarrekeningGeen nieuwe ontwikkelingen ten opzichte van de najaarsnota.
- Inwoners en ondernemers zijn tevreden over onze dienstverlening.We meten de tevredenheid van de inwoners over de telefonische dienstverlening. In 2018 willen we het veel beter doen dan in 2017. We scoren in 2018 een goed rapportcijfer. We richten het klantcontactcentrum (KCC) in. Zo kunnen we de meeste vragen van inwoners direct beantwoorden. Binnen het KCC gaat het gebruiken van social media een steeds belangrijkere rol spelen. We halveren de levertijd van de meest voorkomende producten door de werkprocessen opnieuw in te richten. (relatie met ambitie 5)Stand van zaken Voorjaarsnota
De telefonische dienstverlening is inmiddels onderzocht. We wachten op dit moment op de rapportage.
We maken vorderingen als het gaat om de inrichting van het KCC. Zo is de bezetting aangepast, waardoor de gemiddelde wachttijd voordat inwoners ons aan de lijn krijgen is gedaald van 40 naar 15 seconden. Door de aanschaf van een Klant Contact Systeem kunnen we eenvoudige veel voorkomende vragen komend jaar sneller beantwoorden en grip houden op terugbelnotities. In de tweede helft van 2018 verwachten we dat het KCC kan beginnen met het beantwoorden van de eenvoudige en veelgestelde vragen via sociale media.
Stand van zaken NajaarsnotaIn het rapport over onze telefonische dienstverlening is een duidelijke verbetering te zien ten opzichte van vorig jaar. Toch zijn er verbeterpunten en daar hebben we aandacht voor.
De testfase van het Klant Contact Systeem begint eind oktober. Dat is iets later dan gepland. Hierdoor stellen we het beantwoorden van de eenvoudige veelgestelde vragen via social media door het Contact Centrum Berg en Dal (CCB, voorheen KCC) uit naar eerste helft 2019.
Stand van zaken JaarrekeningHet Klant Contact Systeem is het nieuwe centrale informatiepunt voor ons CCB. Vanuit dit systeem sturen we terugbelnotities en kunnen we de opvolging daarvan in de gaten houden. Het systeem draagt ook bij in het zijn van een ondernemers vriendelijke gemeente.
- Het gemeentebestuur heeft meer contact met inwoners.Het gemeentebestuur gaat vaker op werkbezoek bij de ondernemers, instellingen en bij inwoners die bijzondere initiatieven hebben. Social media (internet) is een volwassen communicatiekanaal. We volgen sociale media zodat we snel op de hoogte zijn van bijzonderheden die spelen in onze gemeente. We gebruiken sociale media om met de inwoners te communiceren. (relatie met ambitie 3)Stand van zaken Voorjaarsnota
Mooie initiatieven vanuit onze samenleving bieden we een podium. Zo bezoekt de burgemeester of een ander collegelid regelmatig deze initiatieven om zijn/haar waardering over te brengen. Ook geven we aandacht aan de initiatieven via verschillende kanalen onder de titel ‘Bijzonder Berg en Dal’.
We hebben richtlijnen vastgesteld voor sociale media. Bijvoorbeeld: waar reageer je wel of niet op (gerichte en ongerichte vragen, opmerkingen, grove beledigingen)). Mede met de komst van het KCC worden vragen en opmerkingen via de sociale media hetzelfde opgepakt als telefoontjes, e-mails, mensen aan de balie etc. Vragen en opmerkingen over onze informatie pakken we direct op.
We monitoren de sociale media dagelijks om te inventariseren wat er leeft bij onze inwoners.
Via gebruiken de sociale media (net als via andere media) om inwoners en, ondernemers te informeren.
Stand van zaken NajaarsnotaOnder de titel ‘Bijzonder Berg en Dal' bezoeken collegeleden bijzondere mensen of projecten in onze gemeente. Het college geeft deze mensen en/of projecten de verdiende waardering. Naast ‘Bijzonder Berg en Dal’ bezoekt het college wekelijks meerdere instellingen, bedrijven, inwoners, evenementen en andere bijeenkomsten. We houden niet exact bij hoe vaak.
We maken sinds september 2018 gebruik van OBI4Wan. Dit is een instrument voor het monitoren van sociale media en plaatsen van berichten op sociale media. Hiermee kunnen we snel inzicht krijgen en (re)ageren op ontwikkelingen die we online zien. De sociale media worden hiermee steeds meer, beter en efficiënter een kanaal voor inwoners en bedrijven om met de gemeente in contact te komen. Een laagdrempelige aanvulling op onze telefonische bereikbaarheid, de balie en andere traditionele kanalen. Sinds mei 2018 zijn we ook actief op Instagram. Met name om ook onze jongere inwoners te bereiken.
Stand van zaken JaarrekeningNaast werkbezoeken hebben de wethouders en burgemeester vaak representatie-activiteiten met inwoners. Denk bijvoorbeeld aan:
- het bezoeken van diamanten huwelijksparen en honderdjarigen
- de viering van Koningsdag
- de diverse bijeenkomsten rondom de herdenking van de gebeurtenissen in 1944-1945
- de ontvangst van de Vierdaagselopers uit onze gemeente
- de veteranendag
- de festiviteiten rondom carnaval
- activiteiten van verenigingen/stichtingen
Van de werkbezoeken en de representatiebijeenkomsten houden we geen aantallen bij. Het gaat naar schatting om enkele honderden keren per jaar. Om ook niet-aanwezigen op de hoogte te brengen, delen we de informatie over al deze bezoeken ook via verschillende kanalen. Denk hierbij aan de gemeentepagina’s in Het Gemeentenieuws (vanaf 2019 De Rozet), persberichten, persexcursies, website en diverse social media (twitter, facebook en instagram).
In het kader van ‘Bijzonder Berg en Dal’ hebben collegeleden in 2018 een bezoek gebracht aan de volgende initiatieven:
- de vrijwilligers van de Kinder Activiteiten Club in Groesbeek
- het peutercafé in Leuth
- de initiatiefnemers en gebruikers van de Toektoek in het dorp Berg en Dal
- de werkgroep Thilman Werenbertszstraat in Ubbergen.
Via onze sociale media bereiken we steeds meer mensen. Dit zijn de aantallen per 31/1/19:
- Facebook: 1547 volgers, 1473 vind-ik-leuks
- Twitter: 2644 volgers
- Instagram (mei 2018 gestart): 380 volgers
- Wij maken onze informatie begrijpelijk.De brieven voor onze inwoners schrijven we in eenvoudige taal. Ook de teksten op de website van de gemeente gaan we gemakkelijk leesbaar maken. (relatie met ambitie 5)Stand van zaken Voorjaarsnota
Alle standaard formats van college- en raadsvoorstellen en van brieven worden in klare taal geschreven/aangepast. Voor nieuwe en oude medewerkers starten nog dit eerste half jaar de opleidingen Klare Taal. Ook zullen we een interne campagne over klare taal houden.
Alle webteksten die worden geplaatst zijn in klare taal. Als een aangeleverde tekst niet voldoet aan de norm voor klare taal koppelen we dit terug aan diegene die de tekst geschreven heeft. Die persoon past de tekst aan en heeft weer wat geleerd voor de volgende keer.
Stand van zaken NajaarsnotaDe formats van de college- en raadsvoorstellen zijn aangepast. Ook in andere documenten streven we ernaar om deze voor iedereen gemakkelijk leesbaar te maken. Hier hebben we blijvend aandacht voor.
Stand van zaken Jaarrekening- Alle nieuwe medewerkers van 2016 tot sept 2018 hebben een cursus klare taal gehad.
- Er zijn 6 medewerkers opgeleid om de trainingen klare taal te geven. Deze 6 medewerkers gaan de trainingen geven aan nieuwe medewerkers. Ook gaan deze medewerkers opfristrainingen aanbieden aan alle huidige medewerkers.