Wat gaan we daarvoor doen?
- Alle inwoners kennen de regelingen voor inwoners met een laag inkomen. Wie het nodig heeft kan er gebruik van maken.Het gebruik ten opzichte van 2017 is toegenomen. (relatie met ambitie 5)Stand van zaken Voorjaarsnota
Pas aan het einde van het jaar is te zien of het gebruik van gemeentelijke regelingen in 2018 is toegenomen. We benaderen inwoners op verschillende manieren (bijv. gemeentepagina, nieuwsbrieven of gericht) met informatie over mogelijkheden van de diverse regelingen. Ook andere partijen wijzen daarop of hebben aangegeven dat ze dat op hun website e.d. willen gaan doen. We controleren meer met steekproeven achteraf, zodat het aanvragen eenvoudiger wordt, met minder papierwerk.
Stand van zaken NajaarsnotaWe hebben nogmaals de regelingen uitgebreid onder de aandacht gebracht in de plaatselijke kranten, bij scholen, verenigingen en openbaar toegankelijke accommodaties. Het aantal aanvragen voor de Doe Mee regeling is al wel wat hoger dan hetzelfde moment vorig jaar.
Stand van zaken JaarrekeningHet gebruik van onze regelingen is toegenomen. De regelingen hebben we uitgebreid onder de aandacht gebracht in de plaatselijke kranten, bij scholen, verenigingen en openbaar toegankelijke accommodaties. Er is in 2018 585 keer een vergoeding toegekend vanuit de DoeMee regeling. In 2017 waren dat er 417.
Ook hebben tientallen huishoudens meer gebruik gemaakt van de compensatie van de eigen bijdrage voor WMO-voorzieningen. In 2017 waren er 10 toekenningen tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal-medische indicatie (SMI). In 2018 waren dat er 24. Dit komt omdat de regeling beter bekend is. Daarnaast weten doorverwijzers, zoals huisartsen, de Sociale Teams beter te vinden bij complexe gezinssituaties waarbij kinderen betrokken zijn. We zien een afname in het gebruik van bijzondere bijstand. In 2017 waren er in totaal 3408 toekenningen. In 2018 nog maar 3359 toekenningen. Dit is niet verrassend. Zo is het aantal mensen met een bijstandsuitkering is in 2018 gedaald en dat zien we terug in het gebruik van bijzondere bijstand. Een bijstandsgerechtigde kan namelijk meerdere toekenningen ontvangen vanuit de bijzondere bijstand, zoals bewindvoeringskosten, woonkosten en de collectieve zorgverzekering.
- We ondersteunen initiatieven voor inwoners met een laag inkomen.Er zijn meer inwoners met een laag inkomen die deelnemen aan initiatieven voor hen. Voorbeelden hiervan zijn het buurtsoepie, een kleding- of speelgoedbank of schuldhulpbuddy's. (relatie met ambitie 3)Stand van zaken Voorjaarsnota
Samen met partners kijken we hoe inwoners zich makkelijker voor iets kunnen aanmelden. Hierbij is de vraag van de inwoner leidend, en niet meer het werkproces. Doorverwijzingen gaan sneller doordat we maatwerk leveren.
Stand van zaken NajaarsnotaWe zien dat inwoners initiatieven makkelijker omarmen en ondersteunen. Kort geleden is er nog een weggeefwinkel gestart in het voorzieningenhart Op de Heuvel. Ook is daar gestart met een wekelijkse buurtlunch als uitbreiding op het buurtsoepie. Het aantal gezinnen dat gebruik maakt van de voedselbank is gestegen van 55 naar 63.
Stand van zaken JaarrekeningHet buurtsoepie in voorzieningenhart Op de Heuvel is uitgebreid met een wekelijkse buurtlunch. Het aantal gezinnen dat gebruik maakt van de voedselbank is gestegen van 55 in 2017 naar 63 in 2018. Ook hebben meer inwoners gebruikgemaakt van de Schuldhulpbuddy’s. 59 in 2018 tegenover 40 in 2017.
- We nemen zo veel mogelijk administratieve rompslomp weg.We gebruiken de beschikbare (persoonlijke) gegevens die we al hebben. Procedures zijn zo eenvoudig mogelijk en formulieren zijn digitaal en offline beschikbaar. (relatie met ambitie 1, 3 en 5)Stand van zaken Voorjaarsnota
We gaan sneller (bijv. kindpakket) beoordelen wie er recht heeft op een voorziening. Wij wachten niet af tot een inwoner een aanvraag doet maar informeren hem/ haar over de mogelijkheden. Als iemand al eerder een voorziening heeft gehad kijken we actief of hij/zij in het jaar daarop weer recht heeft. We kennen de voorziening dan weer toe.
Stand van zaken NajaarsnotaWe beoordelen sneller wie er recht heeft op een voorziening. We kijken naar de gehele gezinssituatie in plaats van alleen naar het individu. Daarnaast bieden we wijzigings- en inkomstenformulieren zowel op papier als digitaal aan. Wij wachten niet af tot een inwoner een aanvraag doet, maar informeren hem/haar actief over de mogelijkheden. Ook hebben we verschillende formulieren eenvoudiger gemaakt, bijvoorbeeld voor leerlingenvervoer.
Stand van zaken JaarrekeningWe informeren onze inwoners over mogelijkheden die hen (financieel) kunnen helpen. Dat doen we via onze website, de uitkeringsnieuwsbrief, nieuwsbladen en het uitdelen van flyers. Op verschillende momenten dat we contact hebben met inwoners bespreken we de minimaregelingen. Als het nodig is vullen we samen met hen aanvraagformulieren in.