Jaarverslag en Jaarrekening 2018

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risico's

Risicoregister

In het risicoregister hebben wij alle bekende risico’s in beeld gebracht, beoordeeld en geanalyseerd. Vervolgens geven wij aan hoe wij met het risico willen omgaan in termen van beheersing. De risico’s zijn uitgedrukt in geld en de risicoscore is bepaald. Per risico geven we het financiële belang aan, vervolgens bepalen wij de kans dat het risico zich daadwerkelijk voordoet, uitgedrukt in een percentage. Hierna hebben wij de risicoscore bepaald door het financieel belang te vermenigvuldigen met de kans.

Klasse-indeling
De gehanteerde klasse-indeling ziet er als volgt uit:

Kans

Klasse

Referentiebeelden

Kwantitatief

1

Zeer klein (< of 1 keer per 10 jaar). Zeer onwaarschijnlijk, komt niet voor in de branche, voor zover bekend

1 - 20%

2

Klein (1 keer per 5 - 10 jaar). Niet waarschijnlijk maar mogelijk, is binnen andere gemeenten wel eens voorgekomen (in de afgelopen 5 jaar)

21 - 40%

3

Gemiddeld (1 keer per 2 - 5 jaar). Komt zelden voor maar is wel al eens voorgekomen (in de afgelopen 5 jaar)

41 - 60%

4

Groot (1 keer per 1 - 2 jaar). Is verscheidene malen voorgekomen (3x of vaker in de afgelopen 5 jaar)

61 - 80%

5

Zeer groot (1 keer per jaar of >). Komt met enige regelmaat voor (1 of meerdere keren per jaar)

81 - 100%

Beheersen van risico’s
In deze fase bepalen wij oplossingen om de benoemde risico’s te beheersen. Het is van belang dat wij ook iets met de risico’s doen. Voor elk risico maken wij een keuze uit de volgende vier maatregelen:

  1. Beëindigen (B)

Dit houdt in dat wij beleid waar een risico door ontstaat (adviseren te) beëindigen, op een andere manier vorm geven of geen beleid starten dat een risico met zich meebrengt. Ook kunnen wij werkprocessen zodanig invullen, dat we bepaalde risico’s vermijden.

  1. Verminderen (V)

Door het risico af te dekken middels een verzekering, een voorziening of een ander budget in de begroting kunnen wij het risico verminderen. Hiermee worden de gevolgen van een risico dus beperkt. Tevens kan bij verminderen gedacht worden aan het aanpakken of wegnemen van de oorzaak van het risico.

  1. Overdragen (O)

Dit kan door het beleid dat een risico met zich meebrengt, uit te laten voeren door een andere betrokken partij, die daarbij ook de financiële risico’s overneemt.

  1. Accepteren (A)

Als wij een risico niet (kunnen) vermijden, verminderen of overdragen accepteren wij het risico en zullen wij de eventuele financiële schade volledig middels de weerstandscapaciteit moeten afdekken. Dit betekent niet dat het risico niet beïnvloedbaar is en daarom maar geaccepteerd moet worden. Het betekent dat wij het risico op dit moment accepteren en niet op één of andere wijze afdekken. Mocht de wens bestaan om het risico in de toekomst anders te beheersen dan zullen wij moeten kiezen voor beëindigen, verminderen of overdragen.

Inventarisatie risico's

Bij dit onderdeel presenteren wij de risico's. Wij hebben een inventarisatie uitgevoerd, de risico's geanalyseerd en beoordeeld en vervolgens zoveel als mogelijk gekwantificeerd.

We kunnen de risico’s als volgt onderverdelen:

- Aansprakelijkheidsrisico’s

- Risico’s op eigendommen

- Risico’s van de bedrijfsvoering

- Financiële risico’s

  • Grondexploitatie
  • Verbonden partijen
  • Open-einde regelingen
  • Grote projecten
  • Overige financiële risico's

Hieronder staat het totaaloverzicht van de risico's.

Bedragen x € 1.000

Categorie

Risico

1.

Aansprakelijkheid

410

2.

Eigendommen

119

3.

Bedrijfsvoering

242

4.

Financieel

2.655

Totaal risico's

3.426

1. Aansprakelijkheid (totaal risico € 410.000)

Bedragen x €1.000

Categorie Onderwerp

Beh.

Fin. Belang

Kans

Risico score

Kl.

%

Nalatigheid of onrechtmatig handelen

V

100

1

5%

5

Planschade

O/V

50

1

10%

5

Schadeclaims

A

2.000

1

20%

400

Totaal

2.150

410

Nalatigheid of onrechtmatig handelen
De risico’s zijn in de meeste gevallen beperkt, doordat waar mogelijk verzekeringen zijn afgesloten. Ook hebben wij in de begroting diverse budgetten beschikbaar, bijvoorbeeld om ons eigen risico af te dekken.

Planschade
Planschade dekken we zoveel mogelijk af in contracten met ontwikkelaars. In geval van een gemeentelijke ontwikkeling (waar geen verhaal kan plaatsvinden), houden we hier rekening mee bij het beschikbaar stellen van het krediet.

Schadeclaims
De gemeente loopt altijd het risico dat er schadeclaims ingediend worden. Over het algemeen zijn dit langlopende procedures waarvoor de risico's moeilijk in te schatten zijn. Daarom is hiervoor in de exploitatie geen raming opgenomen. Om de risico's toch mee te kunnen nemen in deze paragraaf, zijn we uitgegaan van een totaal bedrag van € 2 miljoen met een kans van 20%.

2. Eigendommen (totaal risico € 119.000)

Bedragen x €1.000

Categorie Onderwerp

Beh.

Fin. Belang

Kans

Risico score

Kl.

%

Eigen risico schadegevallen

V

25

3

50%

13

Schade door vandalisme/diefstal (in openbare ruimte)

V

40

3

50%

20

Onderhoud gemeentelijke gebouwen en terreinen

A

100

3

50%

50

Ruiming explosieven

V

50

1

10%

5

Bodemsanering

V

100

2

25%

25

Archeologie

V

25

2

25%

6

Totaal

340

119

Eigen risico schadegevallen
De risico’s met betrekking tot onze eigendommen hebben wij aanzienlijk beperkt door het afsluiten van brand- en stormverzekeringen. Hiervoor geldt een eigen risico van € 2.500 per gebeurtenis. Zaken als bijvoorbeeld vandalisme zijn uitgesloten van de verzekering.

Schade door vandalisme/diefstal (in de openbare ruimte)
Vandalisme is niet verzekerd. De kosten vangen we op binnen de normale budgetten en leiden niet tot grote overschrijdingen. We maken ook bewuste keuzes bij het gebruik van materialen in de openbare ruimte, risicomijdend.

Onderhoud gemeentelijke gebouwen en terreinen
Wij voeren voor onze eigendommen planmatig beheer en onderhoud uit. Dit doen wij op basis van de beheerplannen en actuele inspecties. De onderhoudstoestand van de gebouwen is op peil en de noodzakelijke dotaties aan de onderhoudsvoorzieningen actualiseren we regelmatig. Voor een aantal gebouwen loopt de discussie over voortgezet gebruik. Hiervoor voegen we op dit moment geen bedrag toe aan de voorzieningen.

Ruiming explosieven
Er is een risico dat bij grondwerken explosieven worden aangetroffen waarvoor onderzoeken, dan wel ruimingen moeten plaatsvinden. De kosten hiervan ramen we zoveel mogelijk vooraf in de projectkosten en/of brengen we in rekening bij de ontwikkelaars. Daarnaast kunnen we een deel van de kosten declareren bij het Rijk.

Bodemsanering
Bij projecten worden partijkeuringen uitgevoerd op vrijgekomen grond. Bij het aantreffen van ernstige verontreiniging kan dit tot aanzienlijke verwerkingskosten leiden.

Archeologie
We lopen het risico dat er archeologische vondsten gedaan worden bij projecten in de openbare ruimte. Dit risico onderzoeken we door middel van het maken van proefsleuven voor de start van een project.

3. Bedrijfsvoering (totaal risico € 242.000)

Bedragen x €1.000

Categorie Onderwerp

Beh.

Fin. Belang

Kans

Risico score

Kl.

%

Bedrijfsongevallen

V/A

250

1

2%

5

Fraude en diefstal

B

p.m.

1

1%

p.m.

Afwezigheid personeel wegens ziekte of anderszins

V

617

2

25%

154

Vertrek personeel

V

100

1

10%

10

ICT

V

129

3

50%

65

Informatiebeveiliging

V

800

1

1%

8

Totaal

1.896

242

Bedrijfsongevallen
Wij hebben de "Goed Werkgeverschapsverzekering" afgesloten. Werkgevers hebben de wettelijke zorgplicht voor de veiligheid van werknemers en die zorgplicht wordt uitgebreid. De werkgever is aansprakelijk voor bedrijfsongevallen en beroepsziekten van werknemers. Ook molest is meeverzekerd. Naast ambtenaren vallen ook raadsleden, wethouders en de burgemeester onder de polis.

Fraude en diefstal
De huidige economische ontwikkelingen kunnen voor de gemeente leiden tot verhoogde prikkels of gelegenheden tot het doen van of meewerken aan fraude. Er is een Fraude- en Berovingsrisicoverzekering afgesloten.
Daarnaast zijn fysieke en/of administratieve maatregelen genomen (functiescheiding, procesbeschrijvingen). De interne controle richt zich ook op deze zaken.

Afwezigheid van personeel wegens ziekte of anderszins
Kennis en kunde zijn (tijdelijk) niet beschikbaar waardoor de kwaliteit van de organisatie en de door de organisatie geleverde producten lager worden. Uitgangspunt bij ziekteverzuim is een interne oplossing en geen externe inhuur, afhankelijk van de duur van de afwezigheid en taak. Totstandkoming inschatting: loonsom € 13.215.511 x 4,67% (bron: loonsom begroting 2019; ziekteverzuimpercentage over 2018)  = € 617.000

Vertrek personeel
Als gevolg van vertrek van personeel kan er kennis en kunde verloren gaan. Daarnaast is er bij het huidige personeel veel ervaring en kennis van de lokale situatie aanwezig, welke bij vertrek verloren gaan. Dit kan leiden tot inefficiëntie.

ICT
Computeruitval kan tot gevolg hebben dat onze dienstverlening niet meer uitgevoerd kan worden en onze medewerkers niet meer optimaal kunnen werken. Vooral de laatste tijd zijn bedreigingen van virussen in het nieuws, hetzelfde geldt voor datalekken.

Informatiebeveiliging
Informatiebeveiliging is steeds actueler. Er is weliswaar steeds meer aandacht, maar het risico wordt ook steeds groter. Denk hierbij aan datalekken. In de stuurgroep BHBD is vooralsnog besloten om geen cybercrime verzekering af te sluiten, maar de actuele ontwikkelingen laten zien dat de risico's groter zijn.

4. Financieel (totaal risico € 2.655.000)

Bedragen x €1.000

Categorie Onderwerp

Beh.

Fin. Belang

Kans

Risico score

Kl.

%

Open-einde regelingen

Doelgroepenvervoer (Wmo-cliënten en leerlingen)

A

105

3

50%

53

Nieuwe Wmo en Jeugdwet

A

2.792

3

50%

1.396

Hulp bij het huishouden

A

290

3

50%

145

Af-/toename aantal uitkeringen PW/IOAW/IOAZ

V/A

472

2

25%

118

Toename aanvragen bijzondere bijstand/armoedebestrijding

V

180

1

10%

18

Toename aanvragen schuldhulpverlening

V

20

1

25%

5

Toename aantal Bbz regeling (leningen)

A

43

2

25%

11

Toename aanvragen voorzieningen Wmo

V

60

3

50%

30

Vermindering legesopbrengsten bouwvergunningen

V

138

1

5%

7

Toename bezwaar/kwijtschelding

V

80

1

5%

4

Lagere opbrengsten OZB, Afvalstoffenheffing en Rioolheffing door leegstand

V/A

160

1

5%

8

Verbonden partijen

GGD

V/A

110

3

50%

55

MARN

V/A

-

1

5%

-

ODRN

V/A

-

1

0%

-

VRGZ

V/A

123

1

10%

12

MGR Werkbedrijf en ICT

V/A

281

3

50%

140

Grondexploitatie

Toerekening apparaatskosten grex

V

236

1

5%

12

Economische risico's en vertraging

V/A

451

1

10%

119

Grote projecten

Toerekenen apparaatskosten aan projecten

V

1.020

1

10%

102

Gemis subsidies a.g.v. uitloop projecten

V

200

1

10%

20

Overige financiële risico's

BTW subsidies sport

A

930

1

20%

186

Opbrengst verpakkingsafval

A

121

4

80%

94

Loonontwikkelingen

A/V

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Ontwikkeling pensioen premie

A

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Prijsontwikkelingen

V

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Algemene uitkering

A/V

200

2

25%

50

Renterisico

A

25

2

30%

8

Beleggingen - dividend

A

100

1

15%

15

Decentralisatie Rijkstaken

A

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Oninbare vorderingen

V

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Bezwaarschriften

V

5

4

80%

4

Garanties en borgstellingen

A

3.900

1

1%

39

Hypotheken personeel

V/B

100

1

3%

3

Wachtgeld/pensioenen bestuurders

V

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Eigendommenadministratie gemeentelijke gronden

A

25

1

2%

1

Totaal

12.166

2.655

De risico's bij dit onderdeel hebben betrekking op open- einde regelingen, schadeclaims, verbonden partijen, grondexploitatie, grote projecten en overige financiële risico's.

Open- einde regelingen (totaal risico € 1.795.000)
Dit zijn regelingen waar inwoners gebruik van kunnen maken. Er is geen grens aan het aantal gebruikers. Daarom zijn de kosten moeilijk te beheersen.

Doelgroepenvervoer (Wmo-cliënten en leerlingen)
DRAN heeft een bijgestelde begroting 2019 op basis van de realisatiecijfers 2018 neergelegd. We zien in 2018 een toename van het Wmo vervoer en afname van het leerlingenvervoer. De gemeente loopt het risico dat door vergrijzing het aantal ritten Wmo vervoer verder zal toenemen. Door toename van het aantal ritten schatten we het risico op 10% van de kosten van € 1.035 mln. Door de regiecentrale is een claim bij DRAN ingediend voor meerwerk kosten als gevolg van toegenomen ritten. DRAN benoemt deze kosten als risico in hun jaarrekening en begroting. Er wordt gezocht naar een oplossing. Ons risico aandeel schatten we in op € 105.000.

Nieuwe Wmo en Jeugdwet
Afgelopen jaren zijn uitgaven voor zorgkosten en ondersteuning fors toegenomen door toename van het aantal aanvragen. We verwachten nog steeds een stijging. Hiermee is ook in de raming voor 2019 rekening gehouden. Het tekort op het sociaal domein bedraagt ca. € 1 mln. In de begroting is een taakstelling opgenomen om dit tekort tot nihil om te buigen. We lopen het risico dat de kosten verder stijgen en bezuinigingstaken niet halen. Tenslotte is onlangs gebleken dat aanpassing van het woonplaatsbeginsel met een jaar is uitgesteld tot 2021. We schatten het risico in op 20%.

Hulp bij het huishouden
Tarieven voor hulp bij het huishouden zijn onderbouwd en reëel. Het budget voor 2019 is hierop aangepast. De hoeveelheid ingezette uren voor huishoudelijke hulp blijven stabiel. In de begroting is tevens rekening gehouden met de toename van aanvragen als gevolg van verlaging van het abonnementstarief. Het risico schatten we in op 10% van € 2,9 mln.

Af-/toename aantal uitkeringen PW / IOAW / IOAZ
Tot en met 2018 deed de gemeente beroep op de vangnetuitkering. Doordat de rijksbijdrage voor 2019 aanzienlijk is verhoogd en het aantal klanten is gedaald,  komt de gemeente niet meer in aanmerking voor deze uitkering. Als eigen risico geldt namelijk een drempel van 7,5% van de rijksbijdrage. Het risico schatten we in op 35 extra bijstandsaanvragen zijnde € 472.000.

Toename aanvragen bijzondere bijstand/armoedebestrijding
De uitgaven worden geraamd op € 1,8 miljoen. De kans dat dit bedrag hoger wordt, is aanwezig, maar dit is gezien de uitgaven in de afgelopen jaren niet groot. 10% wordt als risico aangehouden.

Toename aanvragen schuldhulpverlening
Kosten voor schuldhulpverlening bleven afgelopen jaren binnen de raming. We lopen het risico dat het aantal aanvragen groter is dan waarmee we in de begroting rekening gehouden hebben. Het risico schatten we op 10%.

Toename aantal Bbz regeling (leningen)
In de begroting 2019 is rekening gehouden met een toename van het aantal aanvragen. We lopen het risico dat het aantal aanvragen groter is dan waarmee we in de begroting rekening gehouden hebben. Het risico schatten we op 10%.

Toename aanvragen voorzieningen Wmo
Risico ontstaat als het aantal aanvragen groter is dan begroot. In de begroting 2019 is extra budget opgenomen voor de toename van aanvragen als gevolg van verlaging van het abonnementstarief. Het risico schatten we in op 10% van € 600.000.

Vermindering legesopbrengsten bouwvergunningen
Dit risico is gebaseerd op 25% van de geraamde opbrengst van € 550.500 en een kans van 5%.

Toename bezwaar/kwijtscheldingskosten / minder opbrengsten
Altijd aanwezig risico, maar wij schatten de kans relatief laag in.

Lagere opbrengsten OZB, Afvalstoffenheffing en Rioolheffing door leegstand (bedrijfs)vastgoed
Er is altijd een risico aanwezig dat we minder opbrengsten realiseren door leegstand van (bedrijfs)vastgoed.

Verbonden partijen (risico € 207.000)
Hierbij gaat het om partijen waarin de gemeente zowel een financieel als een bestuurlijk belang heeft. De verbonden partijen met de grootste financiële belangen zijn de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ), de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Nijmegen (GGD), de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN), de Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN) en het werkbedrijf Rijk van Nijmegen. Voor een nadere toelichting op de verbonden partijen wordt verwezen naar de paragraaf verbonden partijen in deze begroting. Het totale risico ten aanzien van verbonden partijen is vooralsnog vastgesteld op € 207.000.

GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst)
In de begroting 2019 GGD is rekening gehouden met de extra taken voor veilig thuis vanaf 2019. Het AB heeft besloten om slechts het extra rijksbudget hiervoor in te zetten. We lopen het risico dat deze rijksmiddelen niet toereikend zijn. Dit risico schatten we in op 10%.

MARN (Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen)
De risico’s van de MARN zijn beperkt. Het Algemeen Bestuur heeft in de notitie Weerstandsvermogen bepaald dat voor de afdekking van de risico’s de begrotingspost Onvoorzien voldoende is. Daarnaast is MARN aandeelhouder in ARN B.V.. Zij heeft één lening (in verband met grondverkoop) en geen garanties meer uitstaan naar ARN B.V.. De lening is afgedekt met een eerste recht van hypotheek. Tevens heeft MARN met ARN B.V. een vast tarief met indexering voor het door de deelnemers in de MARN aangeleverde afval. Het risico dat MARN loopt bedraagt ten hoogste de waarde van de aandelen die MARN heeft in ARN B.V. . Deze zijn gewaardeerd op verkrijgingsprijs en wel voor een waarde van € 1.701.675. Verder wordt verwezen naar de paragraaf verbonden partijen.
Door het Algemeen Bestuur is in juni 2014 besloten dat de MARN geen weerstandsvermogen aanhoudt anders dan de € 10.000 Post onvoorzien uit de begroting.
Indien de Algemene reserve onvoldoende is om in een bepaald jaar tekorten op te vangen, die voortvloeien uit de rekening en er geen andere dekking kan worden gevonden, wordt het bepaalde in de tekst van de gemeenschappelijke regeling MARN artikel 28 van toepassing. Daarin is bepaald dat de gemeenten naar rato van het inwonertal dienen bij te dragen in tekorten van de MARN. In onze begroting houden we rekening met € 0.

ODRN (Omgevingsdienst Regio Nijmegen)
Het totaal van de risico's van de ODRN bedraagt € 803.000. De ODRN rekent vervolgens met een dempingsfactor van 0,6 omdat niet alle risico's zich tegelijkertijd zullen voordoen. 0,6 x € 803.000 = € 482.000. Het weerstandsvermogen van de ODRN bedraagt € 675.000. Dit is ruim voldoende om de risico's op te vangen. In onze begroting houden we rekening met € 0.

VRGZ (Veiligheidsregio Gelderland-Zuid)
Over 2017 heeft VRGZ een negatieve exploitatieresultaat dat ten laste moet komen van de algemene reserve van VRGZ, waardoor de algemene reserve fors onder de bestuurlijk afgesproken normwaarde (5% van de omzet) komt te liggen. Hierdoor is de algemene reserve C&R (Crisisbeheersing en Rampenplan) nu ook onvoldoende op peil om daarmee de gewogen risico's volledig af te dekken. In het uiterste geval staan gemeenten garant voor het restant. Voor ons betekent dit theoretisch een risico van maximaal € 122.962.

MGR Werkbedrijf en ICT
De risico's van het werkbedrijf zijn gekwantificeerd in de begroting van het werkbedrijf. Aangezien het werkbedrijf geen algemene reserve mag aanhouden, moet elke gemeente haar risicodeel in de begroting opnemen. De verwachtingswaarde van de risico's bedraagt € 6,605 mln. en het risico € 2.554 mln. Ons aandeel bedraagt daarin ongeveer 11%.

Grondexploitatie (risico € 131.000)
Om de risico’s te beperken hanteert de gemeente een overwegend faciliterend grondbeleid. De specifieke risico’s met betrekking tot de grondexploitaties zijn omschreven in de paragraaf grondbeleid.

De risico's in de sfeer van de grondexploitatie hebben vooral te maken met algemene economische ontwikkelingen die leiden tot lagere opbrengsten of hogere kosten. Hier valt bijvoorbeeld te denken aan vertraging van bouwprojecten (vooral rentekosten), het terugtrekken van partners, of het lager uitvallen van grondprijzen ten opzichte van de ramingen. Hoewel de economische vooruitzichten weer wat gunstiger lijken te zijn, is het in de huidige economische situatie nog steeds de vraag of de geraamde opbrengsten van de bouwkavels kunnen worden gerealiseerd en op welke termijn. Om de economische risico’s te kwantificeren is uitgegaan van een scenario waarin de nog te realiseren opbrengsten na 1 januari 2018 10% lager uitvallen dan geraamd en de nog te realiseren kosten 5% hoger uitvallen dan geraamd in de meest recente rapportage grondexploitaties.

Een ander risico schuilt in de toerekening van apparaatskosten aan de grondexploitaties.  Wanneer projecten niet doorgaan komen de apparaatskosten mogelijk ten laste van de exploitatie. Meer informatie over de complexen van de grondexploitatie staat in de paragraaf grondbeleid.

Grote projecten (risico € 122.000)

Toerekenen apparaatskosten aan projecten
Er wordt risico gelopen ten aanzien van toegerekende apparaatskosten. Net zoals bij de grondexploitatie komen deze kosten, bij het niet doorgaan van de projecten, ten laste van de exploitatie. Het risico schatten we in op 10%.

Gemis subsidies als gevolg van uitloop projecten
Er bestaat een risico voor het missen van subsidies als gevolg van uitloop van projecten over de subsidieperiode. Het risico schatten we in op 10%.

Overige financiële risico's (risico € 400.000)

BTW subsidies sport
De sportstichtingen kunnen geen inkoop-BTW meer terugvragen, maar kunnen wel een beroep doen op een subsidieregeling van het rijk van 20% van de kosten. Voor deze regeling geldt een subsidieplafond en een minimumbedrag aan kosten. We lopen risico dat de subsidieaanvragen niet gehonoreerd worden. In het meerjarig investeringsplan is in 2019 € 930.325 aan investering geraamd voor sportcomplexen. Het risico schatten we in op 20%.

Opbrengst verpakkingsafval
Het verpakkingsafval van kunststof, blik en drankkartons zamelen we in de regio gescheiden in. Die apart ingezamelde hoeveelheid wordt vervolgens gesorteerd en gerecycled. Hiervoor is een sorteerrendement afgesproken van 85%. Over die 85% ontvangen we een vergoeding van Nedvang.
Op basis van een sorteerrendement van 85% zijn inkomsten geraamd die wij verwachten vanuit Nedvang voor het gerecyclede kunststofafval (plastic, blik, drankkartons)
Wanneer het percentage daadwerkelijk 65% bedraagt, dan realiseren we in Berg en Dal € 118.000 minder opbrengsten. Over de voortgang van dit dossier overleggen we met MARN, ARN en Dar. Voor 2019 wordt via aanbesteding wederom een verwerker gezocht.

Overig
Dit betreft risico's met betrekking tot loon- en prijsontwikkelingen, ontwikkelingen van  pensioenpremie, algemene uitkering uit het Gemeentefonds, renterisico, dividenduitkeringen, decentralisatie van rijkstaken, oninbaarheid van vorderingen, ontvangen van bezwaarschriften, garanties en borgstellingen, hypotheken voor personeel, wachtgelden voor bestuurders en eigendommenadministratie gemeentelijke gronden.